Doorgaan in portret formaat

innl

Oneindig veel genieten

Shop nu

Verhaal Dag Zuiderzee!

  • Geschreven door Onbekend
  • |
  • Gepubliceerd op 28 april 2011
  • |
  • 11 keer bekeken

Hallo IJsselmeer!

Het huidige IJsselmeer en Markermeer stonden in open verbinding met de Noordzee en heetten tot de sluiting van de Afsluitdijk in 1932 de Zuiderzee.

Dag Zuiderzee!

Eeuwenlang won de zee terrein en plaatsen als Amsterdam hadden vaak last van overstromingen. Om dat te stoppen, en om nieuwe landbouwgebieden aan te leggen, werd vanaf 1918 gebouwd aan de Afsluitdijk.

Al in de zeventiende eeuw bestonden er plannen om de Zuiderzee terug te dringen. Hendrick Stevin wilde in 1667 Nederland zelfs aan de bovenkant vanaf de waddeneilanden indammen en de huidige Waddenzee, het IJsselmeer en Markermeer volledig inpolderen.

Dat was technisch onhaalbaar. Er volgden nog veel plannen, en ook de discussies over wat het allemaal zou kosten en opleveren stopten nooit. Ingenieur Cornelis Lely maakte van de Zuiderzeewerken zijn levenswerk. Hij wilde de kustlijn verkorten om de zee in te dammen. In 1891 kwam hij met een goed uitgewerkt plan, maar ook nu weer volgden tientallen jaren vol discussie.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog greep hij zijn kans. Na weer een grote overstroming in 1916 raakten mensen geïnteresseerd in Lely's plannen. Daarnaast stegen de voedselprijzen flink door de oorlog. Lely's voorstel om vruchtbare polders aan te leggen werd opeens populair. Zevenentwintig jaar nadat hij zijn plan had geschreven, loodste hij het als Minister van Waterstaat door het parlement. Eindelijk werd zijn levenswerk uitgevoerd.

Gerelateerde verhalen: Bloei van de haringvisserijEen koninklijk ontvangstEmigranten in Australië hadden het moeilijkWinkels sloten vroeger erg laatAmsterdam - Groningen in 1825: 2 dagen reistijd

0 reacties op Dag Zuiderzee!



U bent ingelogd als:


Schrijf een Reactie
Voeg je eigen verhaal toe Je eigen verhaal kun je via drie eenvoudige stappen toevoegen aan innl